Forløbet bålmad er delt i tre niveauer, det er op til dig som lærer eller pædagog, at vurdere hvilket forløb, der vil egne sig til dine børn.

Bålmad 1:
Er for de yngste, og for dem der ikke har lavet mad over bål før. Her fokuserer vi først og fremmest på bålet. I mindre grupper skal alle være med til at tænde et bål, vi tager det skridt for skridt, afprøver forskellige typer træ og tændværk. Når der er gang i bålene, laves et par simple retter, det kan f.eks. være pandebrød eller gryderet.

Bålmad 2:
Her forudsætter vi at I har lidt erfaring med bål og tilberedning af mad over åben ild. Vi udvider menuen, måske har vi en fasan eller et stykke ged med, der skal parteres. Det er også her vi begynder at se på hvilke råvarer naturen har at tilbyde af urter, bær og frugter.

Bålmad 3:
På dette niveau regner vi med, at I både har erfaring med at tænde bål og lave mad. Det kan f.eks. være et hjemmekundskabshold, der vælger dette forløb. Vi kaster os ud i en lidt mere avanceret menu stadig med naturens råvarer i fokus.

Bålmad med et historisk perspektiv:
Bålmad kan også være en del af et historisk forløb i klassen. Vi kan vi kan lave mad som stenalderfolk eller vikinger, hvor bålet bliver tændt med gammeldags metoder, og råvarerne matcher dem de havde til rådighed i den pågældende tidsalder.

Medbring:
Det er en god ide, at eleverne selv medbringer en madpakke til dagen, da vi som udgangspunkt kun laver smagsprøver.
Vi har mange af de langtidsholdbare råvarer, der skal bruges, men ofte vil læreren blive bedt om at medbringe de friske råvarer såsom grøntsager og mejeriprodukter.

Læreropgave:
Læreren planlægger turen sammen med naturvejlederen, så turen giver eleverne ny og relevant viden, der passer til eleverne. Vi anbefaler, at eleverne er med til at købe ind, så de får del i hele processen.

Prøv selv!
Her er nogle af de opskrifter vi bruger på Naturcenteret, I kan altid skifte kødet ud med andre slags:

Alderstrin

Bålaktiviteten tilbydes alle aldersklasser, da turen kan varieres efter elevernes alder og niveau.

Periode

Hele året, ingredienserne tilpasses efter årstiden.

Fagligt ophæng

Fag: Hjemmekundskab.

Slutmål:
- sammensætte og tilberede enkle retter og måltider, der er kendetegnende for forskellige situationer, historiske perioder og kulturer.
- eksperimentere med fødevaresammensætninger og krydninger med henblik på at skabe æstetiske indtryk og udtryk.
- eksperimentere med ingredienser og metoder med henblik på at få indsigt i fødevarers madtekniske egenskaber.

Senest opdateret 28. april 2015