Gennem matematikken regner vi på, hvad der skal til, for at gøre en høne glad?

  • Hvor meget har en burhøne af plads i forhold til hønsene på Bredekærgård?
  • Hvilke figurer gemmer sig i hønsegården?
  • Hvordan kan man se forskel på haner og høns?
  • Hvor meget vejer et æg?

Med dette forløb giver vi eleverne en baggrundsviden omkring høns, lige fra de historiske aspekter, forskellen på haner og høner, til nogle af de etiske overvejelser omkring øko vs buhøns, man kan gøre sig, når man køber æg og kylling i supermarkedet.

Her kan du finde det matematik-opgavesæt som vi bruger på forløbet

Alderstrin

1.-3. klasse

Periode

Hele året

Læringsmål

Eleverne skal gennem mål og vægt, genkendelse af geometriske figurer og regning med plus og minus, finde frem til hvordan man gør en høne glad.

Fagligt ophæng

Fag: Matematik, Natur/Teknik. Trinmål: - bruge matematik i relevante hverdagssituationer - vælge og benytte regningsart i forskellige praktiske sammenhænge - arbejde eksperimenterende og undersøgende med inddragelse af konkrete materialer - modtage, arbejde med og videregive enkle skriftlige og mundtlige informationer, som indeholder matematikfaglige udtryk - arbejde individuelt og sammen med andre om løsning af praktiske problemstillinger og matematiske opgaver

Senest opdateret 6. april 2016